14.09.2021

Про делегування повноважень районних і обласних рад відповідним місцевим державним адміністраціям

Саме про це йшлося на засіданні Урядового комітету з питань економічної, фінансової політики, розвитку громад і територій та захисту довкілля, яке відбулося в онлайн-режимі 09.09.2021 року.

Від Одеської обласної адміністрації у засіданні взяв участь Костянтин Гой (заступник голови Одеської обладміністрації – далі ОДА), який запросив до співпраці представників Департаменту фінансів (Світлану Худик (заступника директора Департаменту, начальника управління фінансового забезпечення, головного бухгалтер) та Олену Дзіховську (заступника начальника управління доходів та координації функціонування місцевих бюджетів, начальника відділу планування і виконання державного та місцевого бюджетів Департаменту)) і Департаменту економічної політики та стратегічного планування Одеської ОДА.

 На засіданні було обговорено багато питань, зокрема питання «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо розподілу повноважень органів місцевого самоврядування у зв’язку зі зміною адміністративно-територіального устрою».

Загалом, йшлося про істотне розширення повноважень територіальних громад в Одеській області (далі – ОТГ) та, відповідно, посилення їхньої юридичної відповідальності, приміром, якщо раніше повноваження щодо розподілу субвенцій мали районні адміністрації, то наразі розподіл субвенцій здійснюватиметься лише на рівні області. Крім того, виключною компетенцією сільських, селищних та міських рад стає затвердження структури виконавчих органів певної ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів і витрат на їх утримання. Раніше ці питання розв’язував Кабінет Міністрів України.

Додаткові повноваження одержують ОТГ і з питання щодо охорони природно-заповідного фонду та інших об’єктів, розташованих у межах території певної громади, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, а також у справі спорудження пам’ятників і монументів.

 До відання виконавчих органів сільських, селищних та міських рад тепер належить і така низка завдань, а саме:

- зберегти традиційний характер середовища населених пунктів,

- організувати культурне дозвілля населення,

- сформувати мережу закладів культури та освіти,

- створити служби у справах дітей (що дуже важливо!),

- розв’язати питання спільно з відповідними органами Національної поліції про створення належних умов для служби й відпочинку поліцейських тощо.

Не менш важливим є те, що сьогодні ОТГ має повноваження ухвалити рішення стосовно відкриття та забезпечення діяльності комунальних курсів для вивчення державної мови.

Виконавчим органам сільських, селищних та міських рад передано також частину повноважень в галузі оборонної роботи, як-то:

-         сприяти організації призову громадян на військову службу,

-         підготувати населення і території держави до оборони,

-         організувати і здійснити заходи, пов’язані з територіальною обороною та цивільним захистом тощо.

До того ж статтю 259 Кодексу законів про працю України вирішено доповнити частиною, суть якої зводиться до розширення функцій ОТГ у царині нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю юридичними та фізичними особами.

І врешті, ОТГ нині спроможна надати працівникам освіти, культури і спорту, що мешкають на території певної громади, встановлені законодавством пільги та додаткове фінансове заохочення, а також забезпечити цих людей службовим житлом і транспортом, що, своєю чергою, зумовить приплив молоді у сільські та селищні громади.

Отже, навіть невеликий перелік пунктів, розглянутих у межах одного питання, зазначеного вище, дає змогу уявити масштабність змін, зокрема у розвитку громад.